Причини несправності каталізатора та наслідки такої експлуатації

Причини несправності каталізатора та наслідки такої експлуатації

Загальновідомо, що саме каталізатор є одним з найдорожчих та проблемних вузлів в автомобілі. При дотриманні експлуатаційних регламентів автотранспортного засобу заводські каталізатори зазвичай служать стільки ж, скільки і сам автомобіль. Однак в деяких випадках термін придатності цих елементів вихлопної системи закінчується набагато раніше. Основною причиною тому є забитий каталізатор, наслідки чого можуть бути легко діагностовані самостійно . Поговоримо детальніше про те, які симптоми є ознаками несправності каталізатора і коли слід звертатися в сервіс за ремонтом.

Як поводиться машина якщо забитий каталізатор

Знаючи основні ознаки несправності каталізатора, можна своєчасно виявити проблеми з цим вузлом, звернутися в сервіс, вирізати його чи замінити на новий, що дозволить попередити появу ще більш складних поломок автомобіля.

Багато сучасних автомобілів мають спеціальні системи самодіагностики, які самостійно без участі автовласника визначають наявні в машині несправності. Така автоматика виводить на панель відповідне попередження, після чого автовласникові слід відправлятися в сервіс за ремонтом. Тому, якщо з’явився відповідний напис Check engine на приладовій панелі, то слід негайно доставити машину в сервіс, виконати її діагностику і, якщо буде встановлено, що проблема в каталізаторі, буде потрібно або його видалити, або замінити цей досить дорогий елемент.

Багато сучасних автомобілів мають спеціальні системи самодіагностики, які самостійно без участі автовласника визначають наявні в машині несправності
Багато сучасних автомобілів мають спеціальні системи самодіагностики, які самостійно без участі автовласника визначають наявні в машині несправності

Крім цього, існують такі основні ознаки забитого каталізатора:

  • Нестійка робота силового агрегату. Мотор може запускатися та відразу зупинятися або несподівано глухнути в процесі експлуатації автотранспортного засобу.
  • Підвищений опір педалі газу натисненню.
  • Забитий каталізатор впливає на витрату палива, що може істотно збільшитися.
  • Бортова система автомобіля сигналізує про необхідність здійснення діагностики двигуна.
  • Явний симптом забитого каталізатора – при холодному пуску силового агрегату відчувається нехарактерний виражений їдкий запах.
  • Витрата масла при забитому каталізаторі також буває вище норми, це відбувається через знос маслознімних кілець, в результаті чого забивається каталітичний фільтр. В цьому випадку зазвичай вихлопні гази набувають синюватого відтінку, незалежно від того, забитий каталізатор дизеля або бензинового двигуна внутрішнього згоряння.
  • Динаміка розгінних процесів погіршується.

У деяких випадках може проявлятися сторонній шум при працюючому моторі, що нагадує тертя гравію до металевої поверхні.

Витрата масла при забитому каталізаторі також буває вище норми, це відбувається через знос маслознімних кілець, в результаті чого забивається каталітичний фільтр. В цьому випадку зазвичай вихлопні гази набувають синюватого відтінку, незалежно від того, забитий каталізатор дизеля або бензинового двигуна внутрішнього згоряння
Через зношення маслознімних кілець забивається каталітичний фільтр. В цьому випадку зазвичай вихлопні гази набувають синюватого відтінку, незалежно від того, забитий каталізатор дизеля або бензинового двигуна внутрішнього згоряння

Основні причини виходу з ладу каталізатора та способи діагностики цієї несправності

До несправності каталітичного нейтралізатора можуть привести різні фактори. Найчастіше термін служби цього елемента вихлопної системи скорочується через механічні пошкодження, неполадки в системі запалювання або вихлопу, попадання великої кількості масла, тривалого використання в процесі експлуатації автотранспортного засобу низькоякісного бензину (або дизеля).

Найчастіше термін служби цього елемента вихлопної системи скорочується через механічні пошкодження
Найчастіше термін служби цього елемента вихлопної системи скорочується через механічні пошкодження

Визначити проблемний каталізатор можна по появі характерного металевого звуку при перегазуванні. Водієві необхідно буде на холостих обертах різко натиснути на педаль газу і прислухатися до звуків, що доносяться з вихлопної системи. Якщо з’явився металевий стукіт, як ніби в залізному відрі бринькають металеві гайки, це говорить про несправність каталізатора, необхідно відразу відправлятися у сервіс, провести відповідну діагностику автомобіля, усунувши наявні несправності.

Як було сказано вище, одним з непрямих ознак руйнування каталізатора є збільшення витрати пального. Причому в кожному конкретному випадку апетит двигуна буде істотно відрізнятися. У певних ситуаціях відзначається лише мінімальне збільшення витрати палива, тоді як в інших випадках мотор буде з’їдати  на 8-10 літрів на 100 кілометрів бензину більше, ніж при відсутності будь-яких несправностей. У подібному випадку потрібна повна діагностика автомобіля, з подальшим коригуванням паливно-повітряної суміші.

Як було сказано вище, одним з непрямих ознак руйнування каталізатора є збільшення витрати пального. Причому в кожному конкретному випадку апетит двигуна буде істотно відрізнятися.
Як було сказано вище, одним з непрямих ознак руйнування каталізатора є збільшення витрати пального. Причому в кожному конкретному випадку апетит двигуна буде істотно відрізнятися.

Також свідчити про наявність несправностей каталізатора буде зменшення тяги. Особливо це помітно на низьких оборотах. І все ж необхідно сказати, що подібне зменшення потужності може відзначатися і з інших причин, тому буде потрібно комплексна діагностика двигуна, що дозволить максимально точно виявити наявні несправності.

Самостійно ж визначити, що каталізатор забитий, можна наступними способами:

  • Візуально. Посвітивши ліхтариком всередину цього пристрою, часто можна побачити явну невідповідність кольору каталітичного елемента нормальному.
  • Тактильний. Підставивши долоню до вихлопної труби двигуна, що функціонує в режимі холостого ходу, при справному каталізаторі можна відчути тиск, який чиниться вихлопними газами.
  • За допомогою нюху. Якщо каталітичний нейтралізатор виділяє неприємний різкий запах, значить він вимагає заміни.

Також діагностику працездатності каталізатора можна зробити практично на будь-якому СТО. Вартість такої процедури та тимчасові витрати, необхідні для її виробництва, незначні.

Чим небезпечний забитий каталізатор

Якщо продовжувати експлуатацію автотранспортного засобу з непрацездатним каталітичним нейтралізатором, істотно знижується ресурс двигуна, аж до його виведення з ладу. Справа в тому, що найдрібніші частинки зруйнованих керамічних сот каталізатора може засмоктати зворотнім тиском всередину двигуна, а, потрапивши в циліндри, таке забруднення призведе до появи задирів. В такому випадку уникнути капітального ремонту просто буде неможливо.

найдрібніші частинки зруйнованих керамічних сот каталізатора може засмоктати зворотнім тиском всередину двигуна, а, потрапивши в циліндри, таке забруднення призведе до появи задирів
Найдрібніші частинки зруйнованих керамічних сот каталізатора може засмоктати зворотнім тиском всередину двигуна, а, потрапивши в циліндри, таке забруднення призведе до появи задирів

Можливості ремонту каталізатора

Більшість автовласників, якщо на їх машині відзначаються проблеми з каталізатором, приймають рішення все ж видалити цей дорогий вузол, так як виконувати його заміну економічно не доцільно. Вартість такого каталізатора може скласти на сучасні автомобілі 30 тис. грн. і більше. Куди простіше вирізати каталізатор та встановити спеціальні обманки або ж перепрограмувати блок управління двигуном. Такі ремонтні роботи представляють певну складність, тому слід звертатися в спеціалізовані компанії, де майстри мають великий досвід аналогічного ремонту.

Хочемо наголосити, що ми не радимо вирізати каталізатор, оскільки в Україні і так не все гаразд з екологією і наш обов’язок дотримуватись екологічних норм. Тай за кордоном, у Європі автовласник, з вірогідністю сто відсотків, буде мати проблеми з поліцією.

Підіб’ємо підсумок

Автовласникові вже при перших несправностях каталізатора слід звертатися в спеціалізовані сервіси, для заміни цього вузла. Якщо ж залишати без уваги такі симптоми несправностей, це, в кінцевому рахунку, може привести до появи в двигуні задирів, а подібний ремонт в подальшому обійдеться в досить істотну суму. Визначити наявність несправностей каталізатора можна по збільшенню витрати палива або зниження тяги, появі характерного металевого звуку при перегазовуванні або сизому вихлопного диму з глушника. Як тільки почнуть проявлятись вищенаведені симптому – слід відразу звернутись на спеціалізоване СТО для проведення діагностики каталізатора.