Загальновідомо, що саме каталізатор є одним з найдорожчих та проблемних вузлів в автомобілі. При дотриманні експлуатаційних регламентів автотранспортного засобу заводські каталізатори зазвичай служать стільки ж, скільки і сам автомобіль. Однак в деяких випадках термін придатності цих елементів вихлопної системи закінчується набагато раніше. Основною причиною тому є забитий каталізатор, наслідки чого можуть бути легко діагностовані самостійно . Поговоримо детальніше про те, які симптоми є ознаками несправності каталізатора і коли слід звертатися в сервіс за ремонтом.
Як поводиться машина якщо забитий каталізатор
Знаючи основні ознаки несправності каталізатора, можна своєчасно виявити проблеми з цим вузлом, звернутися в сервіс, вирізати його чи замінити на новий, що дозволить попередити появу ще більш складних поломок автомобіля.
Багато сучасних автомобілів мають спеціальні системи самодіагностики, які самостійно без участі автовласника визначають наявні в машині несправності. Така автоматика виводить на панель відповідне попередження, після чого автовласникові слід відправлятися в сервіс за ремонтом. Тому, якщо з’явився відповідний напис Check engine на приладовій панелі, то слід негайно доставити машину в сервіс, виконати її діагностику і, якщо буде встановлено, що проблема в каталізаторі, буде потрібно або його видалити, або замінити цей досить дорогий елемент.
Крім цього, існують такі основні ознаки забитого каталізатора:
- Нестійка робота силового агрегату. Мотор може запускатися та відразу зупинятися або несподівано глухнути в процесі експлуатації автотранспортного засобу.
- Підвищений опір педалі газу натисненню.
- Забитий каталізатор впливає на витрату палива, що може істотно збільшитися.
- Бортова система автомобіля сигналізує про необхідність здійснення діагностики двигуна.
- Явний симптом забитого каталізатора – при холодному пуску силового агрегату відчувається нехарактерний виражений їдкий запах.
- Витрата масла при забитому каталізаторі також буває вище норми, це відбувається через знос маслознімних кілець, в результаті чого забивається каталітичний фільтр. В цьому випадку зазвичай вихлопні гази набувають синюватого відтінку, незалежно від того, забитий каталізатор дизеля або бензинового двигуна внутрішнього згоряння.
- Динаміка розгінних процесів погіршується.
У деяких випадках може проявлятися сторонній шум при працюючому моторі, що нагадує тертя гравію до металевої поверхні.
Основні причини виходу з ладу каталізатора та способи діагностики цієї несправності
До несправності каталітичного нейтралізатора можуть привести різні фактори. Найчастіше термін служби цього елемента вихлопної системи скорочується через механічні пошкодження, неполадки в системі запалювання або вихлопу, попадання великої кількості масла, тривалого використання в процесі експлуатації автотранспортного засобу низькоякісного бензину (або дизеля).
Визначити проблемний каталізатор можна по появі характерного металевого звуку при перегазуванні. Водієві необхідно буде на холостих обертах різко натиснути на педаль газу і прислухатися до звуків, що доносяться з вихлопної системи. Якщо з’явився металевий стукіт, як ніби в залізному відрі бринькають металеві гайки, це говорить про несправність каталізатора, необхідно відразу відправлятися у сервіс, провести відповідну діагностику автомобіля, усунувши наявні несправності.
Як було сказано вище, одним з непрямих ознак руйнування каталізатора є збільшення витрати пального. Причому в кожному конкретному випадку апетит двигуна буде істотно відрізнятися. У певних ситуаціях відзначається лише мінімальне збільшення витрати палива, тоді як в інших випадках мотор буде з’їдати на 8-10 літрів на 100 кілометрів бензину більше, ніж при відсутності будь-яких несправностей. У подібному випадку потрібна повна діагностика автомобіля, з подальшим коригуванням паливно-повітряної суміші.
Також свідчити про наявність несправностей каталізатора буде зменшення тяги. Особливо це помітно на низьких оборотах. І все ж необхідно сказати, що подібне зменшення потужності може відзначатися і з інших причин, тому буде потрібно комплексна діагностика двигуна, що дозволить максимально точно виявити наявні несправності.
Самостійно ж визначити, що каталізатор забитий, можна наступними способами:
- Візуально. Посвітивши ліхтариком всередину цього пристрою, часто можна побачити явну невідповідність кольору каталітичного елемента нормальному.
- Тактильний. Підставивши долоню до вихлопної труби двигуна, що функціонує в режимі холостого ходу, при справному каталізаторі можна відчути тиск, який чиниться вихлопними газами.
- За допомогою нюху. Якщо каталітичний нейтралізатор виділяє неприємний різкий запах, значить він вимагає заміни.
Також діагностику працездатності каталізатора можна зробити практично на будь-якому СТО. Вартість такої процедури та тимчасові витрати, необхідні для її виробництва, незначні.
Чим небезпечний забитий каталізатор
Якщо продовжувати експлуатацію автотранспортного засобу з непрацездатним каталітичним нейтралізатором, істотно знижується ресурс двигуна, аж до його виведення з ладу. Справа в тому, що найдрібніші частинки зруйнованих керамічних сот каталізатора може засмоктати зворотнім тиском всередину двигуна, а, потрапивши в циліндри, таке забруднення призведе до появи задирів. В такому випадку уникнути капітального ремонту просто буде неможливо.
Можливості ремонту каталізатора
Більшість автовласників, якщо на їх машині відзначаються проблеми з каталізатором, приймають рішення все ж видалити цей дорогий вузол, так як виконувати його заміну економічно не доцільно. Вартість такого каталізатора може скласти на сучасні автомобілі 30 тис. грн. і більше. Куди простіше вирізати каталізатор та встановити спеціальні обманки або ж перепрограмувати блок управління двигуном. Такі ремонтні роботи представляють певну складність, тому слід звертатися в спеціалізовані компанії, де майстри мають великий досвід аналогічного ремонту.
Хочемо наголосити, що ми не радимо вирізати каталізатор, оскільки в Україні і так не все гаразд з екологією і наш обов’язок дотримуватись екологічних норм. Тай за кордоном, у Європі автовласник, з вірогідністю сто відсотків, буде мати проблеми з поліцією.
Підіб’ємо підсумок
Автовласникові вже при перших несправностях каталізатора слід звертатися в спеціалізовані сервіси, для заміни цього вузла. Якщо ж залишати без уваги такі симптоми несправностей, це, в кінцевому рахунку, може привести до появи в двигуні задирів, а подібний ремонт в подальшому обійдеться в досить істотну суму. Визначити наявність несправностей каталізатора можна по збільшенню витрати палива або зниження тяги, появі характерного металевого звуку при перегазовуванні або сизому вихлопного диму з глушника. Як тільки почнуть проявлятись вищенаведені симптому – слід відразу звернутись на спеціалізоване СТО для проведення діагностики каталізатора.