
На сьогоднішній день майже всі сучасні автомобілі комплектуються таким пристроєм, як каталітичний нейтралізатор, або як його простіше називають – каталізатор. На каталізатор покладено виконання надзвичайно важливих важливих функцій, серед яких основна – це турбота про навколишнє середовище. Саме каталізатор переробляє чадний газ у відносно нешкідливий дим, очищаючи його від шкідливих домішок, який і надходить в навколишнє середовище. Наявність даного пристрою в автомобілі надає право здійснити в’їзд в країни ЄС, де проблемам екології приділяється дуже багато уваги. Тому, у даному матеріалі дамо відповідь на запитання: каталізатор в автомобілі що це, навіщо він і як влаштований?
Каталітичний нейтралізатор – історія винаходу
Як ми знаємо, в результаті роботи двигун внутрішнього згоряння викидає в атмосферу далеко не чисте альпійське повітря, а суміш шкідливих і навіть небезпечних речовин. На зорі автомобілебудування і навіть через десятиліття після народження масового автопрому цей факт мало кого бентежив, але з часом люди почали замислюватися про екологію, тим більше що зростаючий не по роках, а по днях парк приватних машин перетворився на серйозну загрозу для навколишнього середовища.

З цим треба було щось робити, і одним із способів зменшити кількість шкідливих речовин у відпрацьованих газах стало впровадження у вихлопну систему автомобілів спеціальних фільтрів, які отримали назву каталітичні нейтралізатори.
У далекому 1956 році американським хіміком-технологом Юджином Гудрі була запатентована технологія очищення вихлопних газів за допомогою каталізатора. У той далекий час великі міста Америки були «заражені» густим смогом, який отруював повітря і завдавав шкоди міським жителям. Таким чином, відкриття Гудрі дозволило звести до мінімального значення викид токсичних речовин. Каталітичний нейтралізатор сьогодні
Найпершими нейтралізаторами були використані глиняні гранули. І тільки через деякий час, американський хімік прийшов до керамічних сот.
У сучасній інтерпретації, каталізатор – це серйозний, високотехнологічний пристрій, незліченні соти якого покриті найтоншою плівкою оксиду алюмінію, в якому з’єднані найдрібніші частинки благородних металів – платина, родій, паладій.
На даний момент каталітичний нейтралізатор обов’язковий елемент сучасного автомобіля. Даний пристрій який удосконалюється з року в рік, разом прийняттям нових екологічних стандартів.

Де знаходиться каталізатор
У переважній більшості випадків каталізатор встановлюють відразу після випускного колектора і перед резонатором (глушником), причому зустріти його можна і на бензинових, і на дизельних автомобілях.
Саме таке розміщення каталітичного нейтралізатора вибрано не випадково. Читайте далі і ви самі зрозумієте чому каталізатор монтують відразу після випускного колектора.

Конструкція та принцип дії каталізатор
Якщо на питання «каталізатор в машині що це?» ми вже дали відповідь, то цілком логічно, що у вас вже виникає наступне: «як йому вдається очищати вихлопні гази?» Для цього розглянемо конструкцію пристрою. Як правило, каталізатор складається з таких частин:
- Корпус, переважно із нержавіючої сталі;
- Елементи теплоізоляції;
- Блок-носій – серцевина з сотовою структурою.
Головною дійовою особою в цьому елементі вихлопної системи виступає саме блок-носій. Являє він собою керамічні соти-осередки, які розташовані по ходу руху газів.
Соти покриті найтоншим напиленням з речовин, які вступають в реакцію з отруйними складовими відпрацьованих газів, допалюють їх та окислюють до кінця. А саме – чадний газ СО, оксид азоту NOx і не згорілі вуглеводні СН.

До речі, як було згадано вище, цими чарівними речовинами є досить екзотичні представники таблиці Менделєєва – платина, паладій та родій.
Перші два називають окислювальними каталізаторами, вони борються з СО і СН, а останній – відновним каталізатором, його стихія NOx. Даний блок знаходиться в корпусі, а між ними прокладений шар теплоізоляції.
Важливий момент-для того щоб нейтралізатор заробив в повну силу, його температура повинна бути приблизно 300 градусів.
Ось саме тому його монтують ближче до випускного колектора, де гарячіше.
Каталізатор і потужність двигуна: друзі чи вороги?
Серед автовласників, на автомобільних форумах, в автогрупах соціальних мереж постійно точаться суперечки – каталізатор що це: елемент який знижує потужність мотора або надзвичайно корисна деталь? Ну, про користь нейтралізатора ми вже сказали. Що ж стосується першої частини питання, то існує думка, що від цього елемента тільки шкода.
Насправді, істина десь посередині – каталізатор (а мова йде саме про справний каталізатор) практично не створює ніякого зворотного тиску для вихлопних газів, а значить і не душить двигун вашого автомобіля.

Проблеми можуть виникати, коли з пристроєм щось не так. Наприклад, через механічний вплив керамічний блок-носій прийшов у непридатність, забилися соти нейтралізатора, а таке часто трапляється при використанні бензину з присадками, поганого палива, несправності системи запалювання або неправильного сумішоутворення.
Можливе і банальне природне старіння (зазвичай вузол нормально ходить 100 – 250 тис. км.). У більшості випадків несправний каталізатор ремонту не підлягає, вихід – тільки заміна.
Ну що ж, колеги-автолюбителі, ми, начебто, досить детально вникли в питання: каталізатор в машині що це, навіщо і як влаштований? Сподіваємося, вам було цікаво.