Вихлопна система – будова та принцип роботи

Вихлопна система – будова та принцип роботи

Кожен більш-менш досвідчений власник авто, чудово знає, що вихлопна система є невід’ємною частиною автомобіля, без якої правильне функціонування двигуна внутрішнього згоряння просто неможливо. Пропонуємо поговорити про будову вихлопної системи, з чого вона складається, а також по те, за яким принципом вона працює.

Будова вихлопної системи, яка з’явилась одночасно з винаходом двигуна внутрішнього згоряння, постійно вдосконалюється, але основні принципи залишаються незмінними: При згорянні паливоповітряної суміші, в системі двигуна відбувається утворення відпрацьованих газів. Їх потрібно вчасно вивести для заповнення циліндрів черговою порцією палива. Для цього і служить вихлопна система. Простіше кажучи – двигун внутрішнього згоряння не буде працювати без системи, що відводить продукти згорання паливної суміші в циліндрах.

Отже, якщо спростити, то вихлопна система складається з наступних вузлів:

А всі ці елементи з’єднані трубами та гофрою, та кріпляться до днища автомобіля за допомогою гумових кріплень та металевих гаків. Давайте розглянемо кожен елемент більш детально.

Вихлопна система – будова та принцип роботи
Вихлопна система – будова та принцип роботи

Випускний колектор

Випускний колектор – початковий вузол вихлопної системи, а по суті, декілька труб, що з’єднують камери згоряння циліндрів мотора з каталітичним конвертером – каталізатором. В середовищі автомобілістів часто можна почути назву «штани» – ось саме так називають випускний колектор. Для виготовлення колектора використовується нержавіюча сталь, чавун або кераміка. Колектор постійно працює в режимі високого температурного впливу. З цієї причини чавун і нержавіюча сталь є найбільш кращими матеріалами для його виготовлення.

Випускний колектор
Випускний колектор

Гофра вихлопної системи

Гофра у вихлопній системі автомобіля є другорядним захисним елементом, який завдяки своїй гнучкості не передає вібрації від робочого двигуна. Завдяки гофрі інші частини вихлопної системи, які йдуть за нею, не вібрують та не пошкоджуються.

Гофра вихлопної системи
Гофра вихлопної системи

Каталізатор

Гази з колектора направляються у каталітичний конвертер – каталізатор, що складається з безлічі керамічних сот, покритих платиноірідієвим сплавом. В конвертері відбувається хімічна реакція з утворенням кисню і оксидів азоту. Кисень бере участь у процесі згоряння залишків палива у вихлопних газах. У кінцевому рахунку, на виході подається суміш, що складається з діоксиду вуглецю і оксиду азоту.

Каталізатор
Каталізатор

Лямбда-зонд

Датчик концентрації кисню (лямбда-зонд) – це чутливий кисневий елемент, який монтується на різьбове з’єднання на стуку каталізатора та колектора. Основним його завданням є аналіз вмісту кисню у вихлопному газі. За його допомогою блок керування розраховує яку саме паливну суміш наступний раз подати у камеру згоряння двигуна.

Лямбда-зонд
Лямбда-зонд

Резонатор

Далі йде резонатор, або як його ще називають – середнім глушником. Основним завданням даного вузла є первинна обробка газового потоку. Також надзвичайно важливою функцією є гасіння звукових вібрацій, які виникають в процесі роботи двигуна (простіше кажучи – завдяки резонатору звук роботи двигуна стає тихішим). Також резонатор служить для вирівнювання тиску потоків вихлопного газу, і зниження його температури.

Резонатор
Резонатор

Глушник

Глушник – це майже кінцевий елемент вихлопної системи автомобіля виконує функцію, що відповідає його назві – максимальне зниження шуму при проходженні відпрацьованих газів. Система глушника складається з декількох камер, з’єднаних отворами. Багаторазова фільтрація забезпечує глушіння вихлопних газів за рахунок гасіння звукової хвилі.

Глушник
Глушник

З глушника гази йдуть у вихлопну трубу, яких, залежно від потужності транспортного засобу, може бути до чотирьох. Наконечник вихлопної труби, виготовлений з хромованої сталі, виконує лише декоративну функцію.

На транспортних засобах з турбонадувом розміри глушника менші, ніж на авто в атмосферними двигунами. Причина цього в тому, що в турбонадуві для роботи використовується частина вихлопних газів і на вихід надходить їх незначна частина.

Більш детально про кожен вузол вихлопної системи – читайте на сторінках нашого сайту.