Кожен більш-менш досвідчений власник авто, чудово знає, що вихлопна система є невід’ємною частиною автомобіля, без якої правильне функціонування двигуна внутрішнього згоряння просто неможливо. Пропонуємо поговорити про будову вихлопної системи, з чого вона складається, а також по те, за яким принципом вона працює.
Будова вихлопної системи, яка з’явилась одночасно з винаходом двигуна внутрішнього згоряння, постійно вдосконалюється, але основні принципи залишаються незмінними: При згорянні паливоповітряної суміші, в системі двигуна відбувається утворення відпрацьованих газів. Їх потрібно вчасно вивести для заповнення циліндрів черговою порцією палива. Для цього і служить вихлопна система. Простіше кажучи – двигун внутрішнього згоряння не буде працювати без системи, що відводить продукти згорання паливної суміші в циліндрах.
Отже, якщо спростити, то вихлопна система складається з наступних вузлів:
- Випускного колектора
- Гофри
- Каталізатора (каталітичного конвертера, нейтралізатора)
- Лямбда-зонд (датчик концентрації кисню)
- Резонатора
- Глушника
А всі ці елементи з’єднані трубами та гофрою, та кріпляться до днища автомобіля за допомогою гумових кріплень та металевих гаків. Давайте розглянемо кожен елемент більш детально.
Випускний колектор
Випускний колектор – початковий вузол вихлопної системи, а по суті, декілька труб, що з’єднують камери згоряння циліндрів мотора з каталітичним конвертером – каталізатором. В середовищі автомобілістів часто можна почути назву «штани» – ось саме так називають випускний колектор. Для виготовлення колектора використовується нержавіюча сталь, чавун або кераміка. Колектор постійно працює в режимі високого температурного впливу. З цієї причини чавун і нержавіюча сталь є найбільш кращими матеріалами для його виготовлення.
Гофра вихлопної системи
Гофра у вихлопній системі автомобіля є другорядним захисним елементом, який завдяки своїй гнучкості не передає вібрації від робочого двигуна. Завдяки гофрі інші частини вихлопної системи, які йдуть за нею, не вібрують та не пошкоджуються.
Каталізатор
Гази з колектора направляються у каталітичний конвертер – каталізатор, що складається з безлічі керамічних сот, покритих платиноірідієвим сплавом. В конвертері відбувається хімічна реакція з утворенням кисню і оксидів азоту. Кисень бере участь у процесі згоряння залишків палива у вихлопних газах. У кінцевому рахунку, на виході подається суміш, що складається з діоксиду вуглецю і оксиду азоту.
Лямбда-зонд
Датчик концентрації кисню (лямбда-зонд) – це чутливий кисневий елемент, який монтується на різьбове з’єднання на стуку каталізатора та колектора. Основним його завданням є аналіз вмісту кисню у вихлопному газі. За його допомогою блок керування розраховує яку саме паливну суміш наступний раз подати у камеру згоряння двигуна.
Резонатор
Далі йде резонатор, або як його ще називають – середнім глушником. Основним завданням даного вузла є первинна обробка газового потоку. Також надзвичайно важливою функцією є гасіння звукових вібрацій, які виникають в процесі роботи двигуна (простіше кажучи – завдяки резонатору звук роботи двигуна стає тихішим). Також резонатор служить для вирівнювання тиску потоків вихлопного газу, і зниження його температури.
Глушник
Глушник – це майже кінцевий елемент вихлопної системи автомобіля виконує функцію, що відповідає його назві – максимальне зниження шуму при проходженні відпрацьованих газів. Система глушника складається з декількох камер, з’єднаних отворами. Багаторазова фільтрація забезпечує глушіння вихлопних газів за рахунок гасіння звукової хвилі.
З глушника гази йдуть у вихлопну трубу, яких, залежно від потужності транспортного засобу, може бути до чотирьох. Наконечник вихлопної труби, виготовлений з хромованої сталі, виконує лише декоративну функцію.
На транспортних засобах з турбонадувом розміри глушника менші, ніж на авто в атмосферними двигунами. Причина цього в тому, що в турбонадуві для роботи використовується частина вихлопних газів і на вихід надходить їх незначна частина.
Більш детально про кожен вузол вихлопної системи – читайте на сторінках нашого сайту.