Більшість сучасних автомобілів обладнано бензиновим або дизельним двигуном внутрішнього згоряння. Робота цього двигуна заснована на згорянні палива з вибухом, а вибух – це гучний хлопок, вибухова хвиля, висока температура, утворення великої кількості продуктів згоряння. Рух перших примітивних автомобілів супроводжувався страшним шумом і чадом, а сучасні машини можуть рухатися практично безшумно та зовсім незначно забруднюють навколишнє середовище. І все це завдяки вихлопній системі.
Конструкція та призначення вихлопної системи
Вихлопну систему часто називають глушником, це не зовсім правильно, оскільки глушник є лише одним з вузлів цієї досить складної конструкції. Зазвичай вона складається з наступних основних елементів:
- Випускний колектор, в який з циліндра ДВС виводяться продукти згоряння;
- Гофра( сильфон), що знижує вібрації, захищає кузов від резонансу та запобігає передчасному зносу всієї системи;
- Каталізатор (каталітичний нейтралізатор), що знижує токсичність вихлопних газів шляхом їх окислення та допалювання незгорілих частинок;
- Резонатор, що знижує температуру вихлопних газів і швидкість їх руху;
- Глушник, що зводить до мінімуму рівень шуму.
Усередині каталізатора знаходяться благородні метали – родій, платина, іридій, які контактують з токсичними частинками, що містяться у відпрацьованих газах, і окислюють їх. Метали розташовуються всередині корпусу у вигляді скрученої стрічки або покриття численних керамічних сот, так що площа їх поверхні максимально велика, тому контакт відбувається активно. Нейтралізатор-найдорожчий елемент вихлопної системи.
Зниження рівня шуму починається в резонаторі, де пригнічуються пульсації потоку, та закінчується в глушнику. В активних глушниках зниження рівня шуму забезпечується шумопоглинаючою начинкою, а в реактивних (резонаторних) – системою камер і перегородок, що змушують потік газів змінювати напрямок.
У турбованих двигунах до складу вихлопної системи включається додатковий елемент – турбіна.
Ще одним важливим елементом є лямбда-зонд (датчик кисню), що регулює склад паливно-повітряної суміші. Зазвичай їх встановлюють парами, на вході в каталітичний нейтралізатор і на виході з нього. У деяких системах, в основному у «тюнінгованих» автомобілях, замість каталізатора використовується полум’ягасник.
Полум’ягасник – дешевший прилад в порівнянні з каталізатором. Він розбиває потік газу на кілька окремих потоків. При цьому зменшується швидкість потоку, його енергія та температура. Подібну функцію виконує резонатор, так що використання полум’ягасника знижує навантаження на нього і ризик його оплавлення гарячими газами. Але цей елемент, на відміну від каталізатора, не здійснює окислення вихлопних газів, тому токсичність вихлопу не знижується.
Вихлопна система призначена для вирішення наступних завдань:
- Відвід продуктів згоряння з циліндрів ДВС;
- Захист водія та пасажирів від їх проникнення в салон – вихлопні гази викидаються за корму автомобіля, досить далеко від салону;
- Зниження шуму;
- Зменшення вібрацій, які при передачі на кузов викликають його прискорений знос;
- Підвищення екологічності двигуна.
Ознаки несправності вихлопної системи
Запідозрити поломку вихлопної системи в першу чергу дозволяють характерні звуки:
- Гучний, ревучий звук, що доноситься з-під днища або капота автомобіля, свідчить про те, що якісь деталі прогоріли, утворилася тріщина, порушилася герметичність гофри, зносилися прокладки, обірвалися еластичні кріплення, тощо;
- Металеве деренчання з-під капота вказує на руйнування внутрішньої структури резонатора, а в районі заднього бампера – реактивного глушника;
- Переривчастий стукіт з-під днища характерний для зносу опор глушника.
Зниження потужності двигуна також може вказувати на поломки системи відведення, воно обумовлено різними причинами, що призводять до збільшення опору потоку газів:
- Пошкоджений каталітичний нейтралізатор;
- Відбулося руйнування внутрішньої структури резонатора;
- Несправний кисневий датчик;
- Вихлопна труба пом’ята, звузився її просвіт.
Інші ознаки несправності вихлопної системи – на деталях з’являється кіптява, в салоні систематично відчувається запах сірководню (характерно для несправного каталізатора). Про неполадки каталітичного нейтралізатора і лямбда-зонда може сигналізувати система самодіагностики.
Види і причини поломок вихлопної системи
У вихлопній системі до поломок і пошкоджень схильні всі елементи, але найчастіше виходять з ладу каталітичний нейтралізатор, глушник і датчик кисню (лямбда-зонд). Поломки ділять на:
- Механічні, зазвичай виникають внаслідок наїзду на перешкоду – деформація, вм’ятини, тріщини, обрив металевих осередків всередині резонатора або реактивного глушника. В першу чергу страждає гофра, труби прогорають або тріскаються, зазвичай в місцях вигинів;
- Корозійні, викликані впливом води, конденсату, солі – підвищена крихкість металу, руйнування металевих елементів;
- Експлуатаційні – природний знос, прогорання, досягнення граничного терміну служби.
Також поломки можуть бути пов’язані з тим, що спочатку використовувалися неякісні компоненти, які самі швидко виходять з ладу та провокують руйнування пов’язаних з ними елементів.
При неправильній експлуатації відбувається передчасний знос і відмова елементів системи, особливо вразливий каталізатор:
- При використанні неякісного бензину (етилованого, з металовмістними добавками) його канали швидко забиваються;
- Попадання масла в паливо призводить до коксування осередків нейтралізатора продуктами його згоряння;
- У ряді ситуацій частина паливно-повітряної суміші згорає не всередині двигуна, а вже в нейтралізаторі, викликаючи оплавлення його сот. Таке відбувається при несправності датчиків, пропусках запалювання, запуску машини в процесі буксирування;
- Механічні пошкодження при неакуратній їзді або різке охолодження гарячого корпусу при в’їзді в калюжу призводять до руйнування корпусу.
У глушнику, крім пошкоджень і зносу корпусу, може трапитися:
- Обрив внутрішніх перегородок, руйнування металевих секцій – в реактивному;
- Коксування шумопоглинаючого наповнювача – в активному;
- Пошкодження підвіски.
Кисневі датчики можуть виходити з ладу попарно або окремо. Їм шкодять ті ж фактори, що і нейтралізатору – неякісне паливо, домішки масла в продуктах згоряння, неполадки системи запалювання. До основних поломок лямбда-зондів відносяться:
- Несправність нагрівача;
- Порушення контакту, зазвичай внаслідок окислення;
- Прогорання або забруднення керамічного наконечника.
Ремонт вихлопної системи
При несправності одного з елементів вихлопної системи всі інші працюють з підвищеним навантаженням, кузов може страждати через вібрації, гучний звук вихлопу лякає та нервує, серйозного дискомфорту додає запах тухлих яєць в салоні, та й взагалі з’являється ризик отруєння вихлопними газами. Так що лагодити пошкоджену систему потрібно негайно. У більшості випадків немає необхідності вдаватися до слюсарного ремонту в автосервісі, усунути пошкодження можна самостійно.
- Зазвичай для ремонту необхідно повністю демонтувати вихлопну систему, це досить тривалий процес, хоча її утримує відносно невелика кількість кріпильних елементів.
- Іноді проблеми пов’язані з тим, що між корпусом вихлопної системи і днищем автомобіля набилася бруд. Якщо в результаті не відбулося механічних пошкоджень і корозії, бруд досить просто вичистити.
- Прогорілі ущільнювальні прокладки між елементами необхідно замінити.
- Невеликі тріщини, отвори в трубах заварюються. При великих пошкодженнях проблемну ділянку вирізається і закривається латкою з листового металу, яку приварюють по периметру. Перед початком зварювання оброблювану ділянку потрібно ретельно очистити від іржі і забруднень.
- При засміченні, оплавленні, руйнуванні корпусу каталітичного нейтралізатора його необхідно міняти повністю. Ремонту та відновленню ця деталь не підлягає.
- Гофра з порушеною герметичністю також підлягає заміні.
- Якщо обірвалися, ослабли еластичні кріплення, їх необхідно замінити, якщо таке відбувається в дорозі, можна тимчасово зафіксувати глушник підручними засобами.
- При відриві розділової перегородки всередині глушника його необхідно розкрити болгаркою або фрезою, приварити елементи, о відвалились та заварити шов на корпусі.
Якщо немає можливості звернутися в автосервіс або скористатися зварювальним апаратом, при зовнішніх пошкодженнях корпусу можливий тимчасовий ремонт із застосуванням епоксидного клею і термостійкого бинта або склотканини. Але таких заходів вистачить максимум на місяць.
Контроль стану штатних підвісів, використання якісного палива, своєчасний ремонт системи запалювання продовжать термін служби вихлопної системи. При появі перших підозрілих ознак потрібно її обстежити і зробити необхідний ремонт. Якщо виникають труднощі з самостійною діагностикою і ремонтом цієї системи, необхідно звернутися до спеціалізованих автосервісів.