Вихлопна система автомобіля відіграє ключову роль у забезпеченні ефективності та екологічної безпеки транспортного засобу. Одним з важливих компонентів цієї системи є гофра.
У цій статті ми розглянемо, що таке гофра вихлопної системи, які різновиди існують і як правильно обрати відповідний варіант для вашого автомобіля.
Що таке гофра вихлопної системи?
Гофра вихлопної системи – це гнучкий елемент, зазвичай виготовлений з високоякісного металу. Основне призначення гофри – зменшити негативний вплив термічних та інших деформацій та вібрацій на цілісність вихлопної системи та забезпечити більш ефективний вивід вихлопних газів. Гофру можна назвати еластичним захисником системи вихлопу — без неї глушник та вихлопний колектор двигуна руйнувалися б від вібрацій.
В процесі роботи автомобільного двигуна виникає не лише вібрація, а й помітні “ривки” при розгоні та гальмуванні. Саме тому двигун кріпиться на еластичних опорах-подушках, які компенсують ці коливання та вібрації. Проте до вихлопного колектора двигуна герметично приєднана вихлопна система, яка через гумові підвіски, кріпиться по кузову автомобіля. Для з’єднання відносно нерухомого глушника та вібруючого двигуна потрібен гнучкий перехідник — гофра, яка виступає у ролі амортизатора. Гофру можна назвати еластичним захисником системи вихлопу — без неї глушник та вихлопний колектор двигуна руйнувалися б від вібрацій.
У більшості автомобілів є гофра глушника, але не в усіх — іноді як амортизатор використовується ущільнювальне шарнірне кільце з графіту, затягнуте спеціальними болтами з пружинами. Вибір між гофрою та шарнірним кільцем визначається розташуванням двигуна в моторному відсіку, його вібронавантаженям та довжиною вихлопної системи. Деякі старі автомобілі обходилися і без гофри, і без шарнірного кільця — але це, скоріше, винятки. Більшість сучасних автомобілів для захисту системи вихлопу потребує наявності повноцінної гофри глушника.
Конструкція гофри
Зараз всі гофри для сучасних вихлопних систем виготовляються з нержавіючої сталі, в народі відомої як “нержавійка”. На нашому ринку представлені чотири основних типи нержавіючої сталі за американською класифікацією AISI 201, AISI 204, AISI 301 і AISI 304. Гофра складається з трьох основних частин (шарів) – зовнішній шар, сильфон та внутрішній шар.
- Зовнішній шар – це оплітка, яка захищає гофру від основних зовнішніх впливів.
- Сильфон – основна конструктивна частина гофри, яка забезпечує поглинання вібрацій.
- Внутрішній шар – шар, який безпосередньо контактує з вихлопними газами.
Конструкція гофри глушника завжди багатошарова – може бути 3, 4 та більше шарів (чим більше, тим довговічніше, але менше еластичніше). Виділяють два основних типи гофр: Innerbraid, яка нагадує плетену з металевих волокон сітку, і Interlock, яка являє собою гнучкий рукав зі сталевих пластин.
Гофри Interlock
Виробляються як в Польщі, так і в Китаї, різниці майже немає, якісно та надійно. Це досить надійні гофри, що складаються з 3-х шарів, кожен з яких виготовлений з нержавіючої сталі. Особливість цього типу гофр — внутрішній шар виготовлений у вигляді металорукава (див. фото), що дуже надійно захищає від високої температури, вібрації та навіть сильних поштовхів двигуна під час руху та прискорення. Ця гофра встановлюється практично на будь-який тип двигуна, розташований поперек. Гофри Interlock іноді називають оригінальними, оскільки саме такий тип гофр зазвичай встановлено на автомобілі заводом. Зазвичай вони довговічніші, але коштують дорожче, ніж Innerbraid та менше поширені.
Гофри Innerbraid
Виробляються в основному в Китаї. Практично аналогічні вищеописаним гофрам Interlock. Ці гофри також виготовлені з нержавіючої сталі та мають три шари. Однак, внутрішній шар гофр Innerbraid, на відміну від Interlock, також виготовлений у вигляді плетіння, тобто без металорукава (див. фото). Ці гофри трошки дешевші за Interlock і так само можуть бути встановлені на всі типи двигунів. Три шари оплетення роблять ці гофри більш еластичними, тому цей вид широко використовується на сучасних автомобілях, де легко дозволяють компенсувати всі поштовхи та вібрацію. Термін служби гофр Innerbraid трошки менший, ніж у Interlock, оскільки внутрішня оплітка, хоча і виготовлена з нержавіючого дроту, все одно прогорить швидше, ніж металорукав.
Причини поломок та прогорань гофри
У більшості випадків, гофра виходить з ладу раніше, ніж інші деталі вихлопної системи. Камені, ями на дорогах, бордюри, тощо, можуть контактувати з гофрою та пошкоджувати її.
Крім зовнішніх впливів, гофра пошкоджується через сильну вібрацію двигуна. Наприклад, коли двигун починає троїти та вібрувати (коли не працює один циліндр) або відбувається ослаблення кріплення двигуна, що призводить до збільшеної амплітуди вібрацій під час роботи. Через сильну вібрацію гофра піддається впливу великої сили на розтяг.
Крім механічних впливів, на гофру діють фізико-хімічні впливи. В конструкції автомобіля є також каталізатор, який слідкує за вихлопними газами. Якщо каталізатор засмітився, то гарячі гази СО2 починають накопичуватися та пропалювати гофру.
Важливо – якщо пошкоджено оплітку гофри, слід замінювати всю гофру, оскільки гофра глушника — це одноразова деталь, розхідний матеріал.
Існують декілька простих ознак, за якими можна попередньо сказати, що гофра прогоріла або порвалася.
- Зайвий шум, такий як різкий та глухий звук під капотом при запущеному двигуні, є частою ознакою несправності гофри. Якщо гофра порвалася, то звук робочого двигуна буде дуже голосним, відразу стане зрозуміло, що гофра пошкоджена.
- Крім шуму, ознакою несправності гофри може бути попадання вихлопних газів в салон автомобіля. Проте, якщо шуму немає, то гофра пошкодилася незначно, наприклад, при забрудненому каталізаторі відбувалося накопичення газів і вони прокололи гофру.
Але, як було сказано раніше, у всіх випадках гофру слід замінити.
Як вибрати правильну гофру?
Обираючи гофру для вихлопної системи свого автомобіля, важливо враховувати різні фактори, такі як матеріал, гнучкість, діаметр та довжина. Правильно вибрана гофра гарантує ефективну роботу вихлопної системи та продовжує термін служби автомобіля в цілому.
Але в цілому, при виборі нової гофри глушника обов’язково звертайте увагу на довжину та внутрішній діаметр старої – вони повинні збігатися. Занадто довга гофра може стукотіти, занадто коротка – порватися. Параметри вказані на маркуванні: наприклад, у гофри Masuma 65×280 внутрішній діаметр становить 65 мм, а довжина – 280 мм.
Перед тим як вибрати та купити нову гофру, слід також дослідити, яким чином була закріплена стара гофра та як була зварена. Будь-який гнучкий елемент при створенні з’єднання встановлюється переважно поверх труби вихлопної системи. Після зняття старої гофри, якщо немає можливості відрізати старі зварені шви, то слід купити нову гофру такої ж довжини, як і стара. Якщо зварені шви можна відрізати, то гофру слід брати довшою на довжину відрізаного відрізка.
Самостійно замінити гофру, ймовірно, не вдасться, якщо у вас в гаражі немає болгарки та зварювального апарату. На деяких автомобілях гофра кріпиться швидкозмінними хомутами, але частіше вона є гнучкою секцією ділянки труби, яку доведеться вирізати і зварити нову – знадобляться послуги зварника. Зазвичай заміна гофри займає не більше години.
Пам’ятайте, що регулярна перевірка та обслуговування вихлопної системи є важливим елементом догляду за вашим транспортним засобом.