Зима та її морози часом бувають абсолютно нещадними до техніки. Автомобілісти щорічно зимою стикаються з одними й тими ж проблемами незважаючи на сучасні передові технології та численні ноу-хау в світі автопрому. Але часом з автомобілем відбувається щось абсолютно неймовірне. У цій статті розглянемо тему чому замерзає глушник і як з цим боротися.
Часто зимою буває наступне – двигун або не заводиться, або заводиться і одразу ж глухне, а з вихлопної чомусь немає диму. Подальші спроби запустити двигун ні до чого не призводять. Так може тривати довго, доки лопне терпіння або не сяде акумулятор. Далі у всіх свій рецепт вирішення проблеми, хтось починає викручувати свічки, хтось грішить на паливо, а справа то зовсім в іншому. Рідко, але все ж таки буває, що причиною всіх цих бід є банально замерзла вихлопна труба.
Конденсат у вихлопній зимою
Всупереч помилковому уявленню деяких автомобілістів любителів, вихлопна система — це не проста труба з банкою-резонатором чи глушником. Але Ви, і не в останню чергу завдяки нашому сайту, знаєте, що це складна система з великою кількістю ходів та перегородок, набором каталізаторів та сажових фільтрів, а також різноманітних датчиків.
Весь цей складний конструктор необхідний для очищення вихлопу та гасіння, хоча правильніше, напевно, сказати глушіння шуму, що утворюється у процесі спалювання палива у двигуні. Цей процес супроводжується високими температурами, які частково поглинає саме вихлопна система.
Перепад температур усередині системи та зовні, веде до утворення конденсату. Якоїсь системи відведення конденсату не передбачено, тому він може накопичуватися. Особливо в умовах, які цьому сприяють (висока вологість, мінусова температура, тощо).
Коли двигун виходить на робочу температуру вихлопна система також інтенсивно прогрівається і частина вологи, що накопичилася, випаровується та виводиться разом з відпрацьованими газами. У теплу пору року волога у вигляді конденсату може випаровуватися або просто бути присутньою у вихлопній системі і в цьому, в принципі, немає нічого страшного.
Але з приходом холодів конденсат, що накопичився, замерзає, утворюючи «корки», що перешкоджають відведенню вихлопних газів. Особливо схильні до цієї проблеми автомобілі, припарковані на нерівній поверхні (бордюрі або ті які стоять під нахилом). Велика кількість води перетікає в камери глушника, наглухо закупорюючи вихлопну систему крижаним корком.
Таке явище призводить до того, що у системі відведення газів утворюється негативний тиск, який перешкоджає нормальному виведенню газів. Двигун просто «душиться» від того, що газам нікуди подітися і вони надходять назад, робота циліндрів порушується та двигун глухне так як робота в цих умовах неможлива.
Що з цим робити та як розморозити глушник?
Існує проста істина – запобігти завжди простіше, ніж вирішити проблему. Крижану перешкоду, що з’явилася, прибрати не так просто. Також слід враховувати той факт, що виявити саму проблему часом досить складно. Багато часу йде саме на пошук причини непрацюючого двигуна саме в підкапотному просторі. Найчастіше «крижаний тромб» утворюється в банці глушника. І якщо влітку для видалення конденсату досить невеликого отвору або просто теплої погоди, то взимку все не так просто.
Якщо двигун все-таки запуститься, теплий потік газів розтопить крижану пробку, і вода випарується. Але якщо води накопичилося досить багато, і вона перетворилася на товсту непрохідну крижану стінку, то намагатися вирішити проблему природним шляхом марно. Для цього доведеться використати примусове розморожування ззовні.
Розморозити глушник можна шляхом нагрівання його замерзлої банки. Для цього можна використовувати побутовий фен, калорифер, гарячу воду загалом будь-яке джерело тепла. Гріти потрібно нижню частину. Автомобіль швидше за все доведеться підійняти на домкраті, щоб дістатися замерзлого резонатора чи глушника. Під час відігріву важливо дотримуватись заходів безпеки оскільки працювати «на домкраті» вкрай небезпечно.
Важливо – У жодному разі не намагайтеся відігріти глушник відкритими джерелами вогню – це небезпечно та загрожує серйозними наслідками!
Щоб не допустити утворення льоду в глушнику, намагайтеся не залишати авто на вулиці у сильний мороз. Якщо це неможливо, уникайте паркування на схилах і з виїздом на бордюр.
Щоб не дозволити конденсату накопичуватися, постарайтеся уникати їзди з непрогрітим двигуном. Щоразу використовуючи автомобіль слід прогрівати двигун до робочої температури. Це дозволить вихлопній системі добре прогріватись тим самим випаровуючи конденсат. Це необхідно робити на понижених оборотах. Тоді вся вихлопна система плавно прогріється. Потім автомобіль повинен працювати як мінімум протягом тридцяти хвилин.
Саме тому фахівці радять виключити короткі поїздки взимку. Під час тривалої їзди на високих оборотах, від підвищеної температури вся вода у вихлопній системі перетвориться в пару і видалиться сама. Цей процес якраз і називається сушінням глушника.
Інші проблеми з вихлопною системою зимою
В зимовий період вихлопна система автомобіля може стикатися також з іншими проблемами, зокрема:
- Замерзання глушника: Як описано вище, мабуть найпоширеніша проблема. Конденсат, який накопичується в вихлопній системі, може замерзати і блокувати канали, що призводить до проблем із запуском двигуна.
- Крижані викиди газів: При низьких температурах вихлопні гази, які виходять з двигуна, можуть швидко охолоджуватися та утворювати крижані часточки. Це може призвести до утворення льодяної плівки на деталях вихлопної системи та зменшити ефективність виведення газів.
- Замерзання каталізатора: Каталізатор, який входить до складу вихлопної системи, може бути піддатливим до замерзання. Це може впливати на його функціональність та забезпечення відповідних екологічних стандартів.
- Відкладення сажі в системі: В зимовий період, коли двигун не досягає оптимальної температури, може відбуватися відкладення сажі в сажовому фільтрі та на каталізаторі. Це може вплинути на продуктивність автомобіля в цілому.
- Пошкодження системи через сніг і лід: Сніг та лід, які накопичуються навколо вихлопної системи, можуть викликати пошкодження деталей. А накопичення снігу та льоду на дорогах (через їх незадовільне очищення комунальними службами), можуть збільшити ризик пошкодження глушника чи гофри при можливих контактах із сніговими заметами або крижаними горбами.
- Знос та корозія: Зимові умови, такі як розсипана сіль на дорогах, можуть сприяти зносу та корозії вихлопної системи.
- Проблеми з датчиками: Електронні датчики, які використовуються у сучасних вихлопних системах для контролю викидів, можуть виявити проблеми при низьких температурах, що може впливати на роботу двигуна та витрату пального.
- Ризик потрапляння вихлопних газів у салон: Замерзання або пошкодження ущільнень та з’єднань може призвести до витоку вихлопних газів в салон автомобіля, що становить серйозну загрозу для здоров’я пасажирів.
Але, регулярний технічно правильний догляд за вихлопною системою можуть допомогти уникнути більшості цих проблем і забезпечити ефективну роботу автомобіля в зимових умовах.
Замість висновку:
Замерзання вихлопної системи є серйозною проблемою, з якою стикаються автовласники взимку. Виявлення цього неприємного явища може бути важливим завданням, особливо при проблемах із запуском двигуна. Розглянуті проблеми, такі як утворення конденсату та вплив низьких температур на вузли вихлопної системи, вказують на важливість ретельного її обслуговування. Забезпечуючи належний догляд за автомобілем взимку, власники можуть уникнути неприємних ситуацій та забезпечити надійну роботу свого транспортного засобу в будь-яку пору року.