Сажовий фільтр що це? Дублер каталізатора?

Сажовий фільтр що це? Дублер каталізатора?

Ця стаття буде вкрай цікава тим, хто володіє дизельним автомобілем або планує такий придбати. Справа в тому, що сьогодні ми розглянемо той елемент вихлопної системи, який можна зустріти тільки у машин, що працюють на дизельному паливі. Отже, сажовий фільтр що це, чому він встановлюється тільки на дизелі та як влаштований.

Сажовий фільтр що це і навіщо нам ще один фільтр?

Як можна зрозуміти з назви цієї статті, сажовий фільтр (DPF – Diesel particulate filter) – рятує навколишнє середовище від надлишку сажі, яка присутня у вихлопі дизельного двигуна. Саме наявністю сажі у відрізняються вихлопні гази дизельних двигунів від своїх бензинових побратимів.

Сажовий фільтр (DPF - Diesel particulate filter) спеціальний пристрій, який очищає відпрацьовані або вихлопні гази дизельної силової установки від сажових частинок, які виходять в навколишнє середовище
Сажовий фільтр (DPF – Diesel particulate filter) спеціальний пристрій, який очищає відпрацьовані або вихлопні гази дизельної силової установки від сажових частинок, які виходять в навколишнє середовище

Якщо коротко, то фільтр сажового типу являє собою спеціальний пристрій, який очищає відпрацьовані або вихлопні гази дизельної силової установки від сажових частинок, які виходять в навколишнє середовище. Довідково зауважимо, що завдяки використанню сажового фільтру, викид шкідливих речовини в атмосферу скорочується приблизно на 75-85 відсотків. Таким чином, головним завданням фільтрувального елемента є вловлювання сажі під час роботи вихлопної системи двигуна.

Головним завданням фільтрувального елемента є вловлювання сажі під час роботи вихлопної системи двигуна
Головним завданням фільтрувального елемента є вловлювання сажі під час роботи вихлопної системи двигуна

Появі сажового фільтра ми зобов’язані захисникам навколишнього середовища, які на початку 2000-х років почали сильно турбуватися про наявність сажі та кіптяви у відпрацьованих газах дизельних моторів. У зв’язку з цим різко стали посилюватися екологічні норми, і в першу чергу це торкнулося європейських країн, де дизель досить популярний. Серійно такі фільтри автовиробники почали встановлювати на свої моделі з 2004 року, а з 2009-го вони стали обов’язковими для всіх, згідно з нормами Євро-5.

Сажовий фільтр що це: замінник каталізатора чи додатковий вузол?

Відразу скажемо, що не варто плутати сажовий фільтр з каталізатором, так як перший компонент в основному бореться тільки з сажею, яка є солярці, а другий елемент вступає в боротьбу безпосередньо із шкідливими відпрацьованими газами. Насправді, як то кажуть, одне іншому не заважає, а в даному випадку навіть доповнює. Те що двигун дизельний, зовсім не означає, що в його вихлопах немає чадного газу, оксидів азоту та незгорілих вуглеводнів, тому каталітичний нейтралізатор (каталізатор) також необхідний.

У свою чергу сажовий фільтр в системі вихлопу може являти собою окремий блок, що встановлюється після каталізатора, а може бути суміщений з ним в один – так, наприклад як в Volkswagen.

Cажовий фільтр в системі вихлопу може являти собою окремий блок, що встановлюється після каталізатора, а може бути суміщений з ним в один
Cажовий фільтр в системі вихлопу може являти собою окремий блок, що встановлюється після каталізатора, а може бути суміщений з ним в один

Принцип роботи сажового фільтра

Ну що ж, друзі, з питанням «сажовий фільтр що це?» ми потихеньку розбираємося, і тепер, для повноти картини, потрібно вникнути в принцип роботи пристрою та його конструкцію.

Тут немає нічого складного. Усередині вузла знаходиться керамічна матриця з трубок спеціальної конструкції. При проходженні через них дрібні частинки сажі там і осідають, тим самим гази очищаються від домішок. Виглядає процес просто, але в ньому є один нюанс.

Справа в тому, що тільки лише однією фільтрацією тут не обійтися, в такому випадку блок дуже швидко б забився, що створювало б відчутну перешкоду для газів, а значить мотор втрачав би потужність. Тому цей процес супроводжується ще однією процедурою – регенерацією або по-простому відновленням (очищенням).

Схематичний принцип роботи сажового фільтра
Схематичний принцип роботи сажового фільтра

У цьому і приховані труднощі, і різні автовиробники підходять до вирішення питання з різних сторін.

Розрізняють такі види регенерації:

  • пасивна;
  • активна;
  • автоматична.

Пасивна регенерація

Пасивний метод можливий в разі, коли сажовий фільтр конструктивно об’єднаний з нейтралізатором. Ключовим моментом для регенерації (причому для будь-якої) є висока температура (приблизно 300-500 градусів), при якій частинки сажі беруть участь в хімічних реакціях каталізатора та в результаті перетворюються в вуглекислий газ.

По великому рахунку ці умови зберігаються, коли автомобіль експлуатується багато і часто, але якщо поїздки короткі та їх небагато, то тоді мотор просто не буде встигати розігріватися до потрібних температур, і сажа не зможе догоріти в фільтрі.

Саме для подібних ситуацій існує активна регенерація.

Активна регенерація

В даному процесі бере участь електроніка, яка за допомогою датчиків відстежує ситуацію з забиттям фільтра. Якщо з’ясовується, що температури замало для очищення, в двигун примусово впорскується більше палива, знижується кількість повітря в циліндрах, одним словом, робиться все щоб підвищити температуру вихлопу.

Те що двигун дизельний, зовсім не означає, що в його вихлопах немає чадного газу, оксидів азоту та незгорілих вуглеводнів
Те що двигун дизельний, зовсім не означає, що в його вихлопах немає чадного газу, оксидів азоту та незгорілих вуглеводнів

Автоматична регенерація

Автоматична регенерація часто присутня в конструкція вихлопних систем з роздільним каталізатором і фільтром сажі.

Цей спосіб заснований на використанні спеціальної присадки для палива, що містить Церій (CE) та яка зберігається в окремій ємності та впорскується автоматично по команді електроніки. В результаті температура фільтра на деякий час може підвищуватися до 700 градусів, завдяки чому сажа догорає і вузол очищається.

Підводячи підсумок вищесказаного відзначимо, що сажовий фільтр є тим пристроєм, який покликаний робити навколишнє повітря чистіше, завдяки своїм ефективним фільтруючим властивостям.