Якщо ви хоч коли не-будь заводили свій автомобіль при повністю відсутній вихлопній системі, або хоча б при несправному глушнику, то ви вже можете уявити собі, наскільки гучними та неприємними були перші автомобілі. І дійсно, на самих початках автомобільної історії, винахідники мало уваги звертали на комфорт водія та пасажирів – добре було вже те, що автомобіль перевозив людей з однієї точки в іншу. Але, автомобілів ставало все більше, і разом з очевидним комфортом вони принесли з собою і масу недоліків, серед яких одним з найбільш серйозних був шум вихлопу працюючого двигуна. Виявилося, що десяток автомобілів з заведеним двигуном цілком здатні своїм ревом розполохати не тільки тварин, але і людей. Зважаючи на це, поява вихлопної системи на автомобілі це було всього лише питання часу, так як експлуатувати авто з таким рівнем шуму було абсолютно неприйнятним.
Як була придумана вихлопна система?
Перші моделі двигунів внутрішнього згоряння створювали просто оглушливий рев. До того ж вони були дуже малопотужними та дозволяли автомобілю розвивати вкрай невелику швидкість в порівнянні з сучасними суперкарами.
Щоб трохи збільшити потужність автомобілебудівники того часу створювали вихлопні системи авто таким чином, що відпрацьовані гази потрапляли в атмосферу відразу через спеціальний клапан. Цей пристрій являв собою примітивний аналог глушника, встановлення якого позитивно позначалася на потужності та економності.
Але, водій сам повинен був відкривати клапан вихлопної системи, щоб відпрацьовані гази вийшли назовні. При цьому лунав настільки гучний свист, що лякав усіх довкола. Також ця дія супроводжувалася чорними клубами диму.
І робота цього клапана вихлопної системи була настільки жахливою, що водіям забороняли відкривати його у межах міст, саме через занадто гучну роботи вихлопної системи. Це призвело до того, що уряди багатьох країн видали закон, який забороняв відкривати клапан в межах міста.
Природно, винахідливі автомобілебудівники не могли упустити такий шанс випередити своїх конкурентів. Розробка більш тихої вихлопної системи для тогочасних автомобілів почала набирати обертів.
Винахід так званого «звукового фільтра», прототипу сучасному глушнику вихлопної системи для автомобіля був неминучим, і цю задачу вирішували багато перших винахідників та піонерів автобудування. Відомі випадки, коли перші простенькі глушники застосовувалися в різних країнах і різних ситуаціях. Так, відомо, що перші примітивні глушники – звукові фільтри придумали у компанії Панар-Левассор – Panhard et Levassor, ще у 1894 році. Багато хто вважає, що перший автомобільний глушник винайшла жінка Ель Долорес Джонс в 1917 році, щоб зробити тихіше навколишній світ, у якому кількість авто щоразу зростала.
Але, згідно історичних даних, перший прототип сучасного глушника був створений піонерами автомобільної галузі компанією The Reeves Pulley Co. Автором ж самого винаходу є Мілтон Рівз. Сталося це у далекому 1896 році. Вчений створив систему перегородок, яка була покликана мінімізувати шум, створюваний двигуном внутрішнього згорання. Запропонована ним схема глушника для системи випуску відпрацьованих газів двигуна внутрішнього згоряння стала класичною, оскільки виявилась надзвичайно ефективною і, одночасно, недорогою для впровадження у масове виробництво.
Звичайно ж, за більш ніж 100 років глушник для вихлопної системи авто пройшов безліч модернізацій. Одну з головних здійснив французький інженер Юджин Гудрі. Це сталося не так давно. У 1962 році вчений подав патент на каталітичний глушник. Саме ця конструкція є основою для сучасного пристрою, що відповідає за зменшення шуму.
Згідно розробок Юджина, основна конструкція глушника залишилася незмінною. Все ті ж перегородки в значній мірі зменшували звук роботи двигуна. Але тепер використовувалися додаткові матеріали, що збільшують ефективність роботи всієї вихлопної системи. Мало того, всі ці елементи містилися у закритій системі. Сучасні глушники у більшій мають схожу конструкцію, окрім одного винятку. Тепер більшість виробників як абсорбуючий матеріал використовують скловолокно.
Якщо ж говорити про загальну структуру вихлопної системи авто, то за останні 50 років вона особливо не змінювалася. Невеликі доробки були зроблені на початку 2000-х, але вони також стосувалися глушника. З’явилися конструкції із змінним потоком. Це дозволило модерувати шум ДВС для різної кількості обертів.
Також до цікавих нововведень можна зарахувати електронні глушники. Вони служать для того, щоб зробити шум нижче, використовуючи для цієї мети спеціальні навушники. Ця модифікація дозволила конструкції зробити ще один невеликий технологічний крок у майбутнє.